wtorek, 6 czerwca 2017

Na Szlaku Architektury Drewnianej w Małopolsce.......kościół w Gromniku.


           Dzisiaj ochodzę od natury, by pokazać zdjęcia, które chwilę temu robiłam i już czas, by je opublikować na blogu, bo utkną w archiwum komputerowym całkowicie.
            Czasem się nam zdarza, gdy musimy w niedzielę z mężem jechać już do jego mamy, bywać na mszy w kościele w Gromniku. Niestety nie w tym, który pokazuję na zdjęciach, lecz w nowym, który został wybudowany powyżej tego drewnianego, pochodzącego, ale tylko w części, z przełomu XV i XVI, gdyż  w XVIII wieku został gruntownie przebudowany. 




       


źródło










Kościół św. Marcina Biskupa w Gromniku wzniesiono w 1727 r., obecnie nie jest użytkowany. Jest to budowla jednonawowa, pokryta gontowym dachem, do której dostawiono nietypową, słupową wieżę z baniastym hełmem. Sklepienie świątyni pokrywa XIX – wieczna, naśladująca rozgwieżdżone niebo, dekoracja malarska. Wyposażenie pochodzi głównie z 2. poł. XVIII w. Na barokowej, oryginalnie wygiętej belce umieszczono późnogotycki krucyfiks z końca XV w. W późnobarokowym ołtarzu głównym znajduje się obraz św. Marcina dzielącego się płaszczem z żebrakiem z ok. 1720–1730 r. (w tle obrazu widoczny jest dawny kościół w Gromniku)./tekst pochodzi ze strony Szlak Architektury Drewnianej w Małopolsce/

Niestety nie mam skąd ściągnąć zdjęć wnętrza........i wogóle nie ma dobrych zdjęć. Kościół chyba teraz jest poddawany zabiegom renowacyjnym i poprawiającym jego stan.

5 komentarzy:

  1. Piękny, to byłaby ogromna strata, gdyby go nie restaurowano. Domyślam się, że fresk przedstawia Chrystusa niosącego krzyż.
    U Was teściowa, a u nas Teść (91 lat) wymaga opieki, starość nie jest prosta.
    Pozdrawiam cieplutko. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda....może będę mieć szansę go zwiedzić w środku jak zakończa prace.
      O! Piękny wiek teść osiągnął. Moja teściowa ma 84 lata i w zasadzie jest na chodzie, ale nie ma pamięci bieżącej i nie może sama być.
      To prawda...nie jest prosta i wymaga wiele cierpliwości oraz serca.
      Pozdrawiam Cię również Celinko.

      Usuń
    2. Świeciło mi słońce i zdjęcie źle wyszło. Jednakże to nie jest Pan Jezus niosą krzyż, lecz klęczący....wpatrzony w kielich.
      Następnym razem zrobię lepsze zdjęcie i dołączę.

      Usuń
  2. Uwielbiam architekturę drewnianą. Piękne są twoje zdjęcia, Natalio. Ja znam kościółek w Gromniku, mam jeszcze sporo nieopublikowanych zdjęć.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. W moich stronACH JEST ICH JESZCZE DUŻO. Chociaż są w tych parafiach już nowe kościoły.
      To znasz moje strony Łucjo......dużo zwiedzacie. Dobrze, że łączy was dodatkowo taka pasja.

      I ja Cię pozdrawiam.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i pozostawione słowo.